2006-12-20

Framme i Kina

Strax före 10 på morgonen kinesisk tid (03:00 svensk tid) kom jag fram säkert och fick ut mitt bagage utan problem. För andra var det lite värre då de troligen hade packat lite otaktiskt och fått sitt bagage uppbrutet vid säkerhetskontroll. För att få igen väskorna hade de tejpat med gul tejp ett antal varv och på tejpen stod det "Security check". Jag var lite skraj att min väska skulle se ut så.

I ankomsthallen så möttes jag av Weiying. Det var en härlig och lite underlig känsla att mötas igen efter så lång tid efter att bara ha setts över Internet. Vi tog en taxi och åkte direkt till hotellet för att checka in och betala i förskott. Självklart så skulle de ha betalt i kontakt så jag fick leta reda på en bankomat. Jag hittade en tvärs över gatan men man kunde bara ta ut 1500 åt gången. Så tre utag behövde jag göra då hotellet kostar ungefär 3600. Jag upptäckte ganska snart att 1500 är gränsen om man väljer valfritt belopp men om man väljer de förprogrammerade knapparna så fanns det högsta värdet 2000 som fungerade fint. Så på det sättet fick jag ut dagsgränsen på 5000 med tre uttag. :o)

No comments: