2006-12-21

Svensk frukost

Jag har tagit med mig svenskt knäckebröd och kaviar. Så idag blir det svensk frukost. Innan jag åkte till Kina i somras så fick jag rådet att ta med mig en massa knäckebröd för att jag inte skulle råka ut för så kallad rismage. Det är väl ett annat ord för att vara mycket trög i magen med välfyllda tarmar så man får en aningen svullen mage. Argumentet jag fick var att man äter väldigt mycket ris i Kina och våra svenska magar är inte vana vid det utan vi behöver en hel del fiber för att fungera ordentligt. Jag tog inte rådet så väldigt seriöst och åkte utan något knäckebröd. Jag tänkte att det går ju alltid att få tag i fiberrik mat på något sätt om man skulle få något problem. Till en början hade jag inte heller några problem heller för man äter inte så mycket ris som jag hade hört. Men efter några veckor så kände jag av symptomen. Det var inte heller så lätt som jag trodde att få tag i fiberrik mat. Man får försöka att få i sig så mycket grönsaker som man kan. Jag köpte i somras även en hel del fiberrika digestivekex. Det knäckebröd jag har tagit med mig den här gången kommer nog inte räcka mer än en vecka så efter det så får jag gå över på sommarens taktik. ;o)

No comments: