2006-12-21

Internet fungerar... typ...

Idag fick jag igång Internet. Jag får meddelandet att jag har en uppkopling på 100 mbit. Men det är nog bara min koppling till hubben eller switchen de har här på hotellet. Upplevd hastighet är långt ifrån imponerande. Jag kan leva med en långsam uppkoppling men det riktigt jobbiga är att jag tappar uppkopplingen allt för ofta. Jag gissar på att de har fler internetanvändare än de har ip-nummer för när jag väl får tillbaka uppkopplingen så har jag en ny ip-adress.

Jag har även upplevt problem med att posta mina blog-inlägg. Jens har varit så snäll att fixa proxy genom hans server för att jag över huvud taget ska kunna posta något alls. Men efter jag har postat så får jag en redirect till min riktiga adress och då blir det en timeout mot servern. Då slutar kontakten med Jens server att fungera. Jag får då vänta ett par minuter och sedan kommer jag åt den igen och kan posta nästa inlägg. Sedan får jag vänta ett par minuter igen o.s.v. Det är lite drygt. Lite bra är i.a.f. att Jens server behåller sessionen så jag behöver inte logga in igen mot min blog.

No comments: