2006-12-20

Får låna en cykel

Direkt efter mötet så fick vi skjuts med en av Weiyings klassvänner. Det var mycket kallt att få skjuts i detta kyliga väder. Jag fick sedan låna den cykeln som jag åkte med och jag ska nu använda den dagligen medan jag är här i Kina. De har vissa problem med cykelstölder så jag hoppas jag inte råkar ut för att förlora den. Det skulle vara snopet. Som tur är har killen en annan cykel också så det ska nog inte vara så kritiskt.

På vägen hem så gjorde vi en stopp vid tunnelbanestationen och köpte mandariner och en go-tidning Weiqi World. Den är helt på kinesiska men jag kan ändå lösa problem och titta på de proffspartier som de går igenom i den. Den kostar bara 5,60 så det är nästan gratis.

Vi lämnade in cyklarna i något som jag med stor träffsäkerhet kan likna vid en svensk garderobsinlämning på krogen. Vi traskar in med cyklarna och parkerar dem. Vi får en lapp där det står datum och när vi hämtar ut cyklarna så betalar vi efter hur länge de stått där. Det kostar 0,80 per dygn. Nästan gratis och värt det med tanke på hur vanligt det är att få cykeln stulen.

No comments: