2006-12-20

Middag

Så var det dags för middag. Det blev på en restaurang jag ätit på förut. Vi beställde något som jag kan kalla för gjutjärnsbiff (Te Ban Niu Rou). Mycket möra bitar av biff i en seg sås. Sega såser är mycket populärt i rätterna. Jag tror de tillsätter potatismjöl eller något liknande så att såsen ska bli segflytande och stanna kvar på köttbitarna när man plockar upp dem med pinnarna. Det är mycket smaskigt. Till köttet så beställde vi även strimlad potatis (Tu Dou Si) som en svensk skulle kalla halvfärdig. Potatisen är oftast varm och knaprig. Som till varje måltid så beställde vi även var sin skål med ris (Fan) för utfyllnad. Mitt i maten så beställde vi på min inrådan in även ett fat med små bullar. De är mycket populära men jag vet inte vad de kan kallas (Tjing Ing Xiao Man Toe). Varannan bulle är helt vit och varannan är gyllene brun. De bruna är samma sak som de vita med skilladen att de är friterade (troligen). Till detta är en kladdig gulvit sås av kondencerad mjölk som man ska doppa bullarna i. Gott gott... :o)

Sedan var klockan så mycket så det var bara att traska tillbaka till hotellet för att packa upp och sova. Jag var hur trött som helst efter den långa resan och efter att ha varit vaken aldeles för länge. God natt!

No comments: